fbpx

Dobra komunikacja wewnątrz firmy jest podstawą prowadzenia zyskownego biznesu. Dlaczego? Ponieważ decyduje o satysfakcji pracowników, zwiększa ich motywację oraz sprawia, że są zadowoleni z tego, gdzie pracują. Tyle teoria. W praktyce mnóstwo firm ma poważne problemy z utrzymaniem już nawet nie tyle dobrej, co przyzwoitej komunikacji. Gdy tą sferą zaczyna rządzić chaos, to przedsiębiorstwo nie jest w stanie się rozwijać, co odbija się na wynikach finansowych oraz relacjach wewnętrznych. Jakie są najczęstsze problemy w komunikacji z pracownikami? Sprawdź, czy nie występują one także w Twojej firmie.  

Efekt głuchego telefonu

Jeśli jako dziecko bawiłeś się w głuchy telefon, to doskonale rozumiesz, na czym polega ten efekt. W dużym skrócie: w firmach, w których delegowaniem zadań zajmuje się kilka osób, zawsze dochodzi do chaosu informacyjnego. Komunikat wychodzący od np. właściciela jest stopniowo modyfikowany, zanim ostatecznie trafi do osoby odpowiedzialnej za wykonanie polecenia – najczęściej szeregowego pracownika.

Warto sobie zadać pytanie: kto odpowiada za błędy popełnione przez tego pracownika? On sam, a może jednak jego przełożeni, którzy nie zadbali o prawidłową komunikację z pracownikami? To kluczowa kwestia, nad którą każdy przedsiębiorca powinien się poważnie zastanowić.

Gubienie dokumentacji

Ten problem najczęściej występuje w firmach, które nadal trzymają się papierowego obiegu dokumentów. Jest to bardzo ryzykowne z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo nie tylko zgubienia ważnej dokumentacji, ale też jej trafienia w niepowołane ręce (złamanie przepisów RODO, wyciek poufnych informacji).

Stąd coraz więcej przedsiębiorstw stawia na elektroniczny obieg dokumentów, jednak i na tym polu są popełniane poważne błędy. Przede wszystkim chodzi o udostępnianie dokumentów w formie cyfrowej wyłącznie za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Nie dość, że pracownik może taką wiadomość przeoczyć lub przypadkowo usunąć, to jeszcze nie zapominajmy o zagrożeniu ze strony oprogramowania typu ransomware, często rozsiewanego właśnie poprzez załączniki do podejrzanych maili. Wielu pracowników może więc ignorować takie wiadomości, w tym te, które zawierają ważny załącznik firmowy.

Sprzeczne komunikaty

Chaos decyzyjny to jeden z typowych problemów w komunikacji z pracownikami. Jeśli osoby na równorzędnych stanowiskach wydają wykluczające się polecenia (np. „idźcie do domu” vs. „zostańcie po godzinach”), to nie sprzyja to wzmacnianiu morale w zespole. Pracownicy odbierają to tak, że firma jest źle zarządzana, dotyka ich frustracja, co może skłonić część zespołu do poszukania szczęścia u innego pracodawcy.

W dobie potężnych problemów ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników firmy nie mogą sobie pozwolić na osłabianie kadry, a często jest to efekt właśnie chaotycznej komunikacji z pracownikami.

Nieznajomość zasad wewnętrznych

W każdej firmie obowiązuje jakiś regulamin, który zawiera kluczowe dla pracowników informacje – na przykład dotyczące zasad bezpieczeństwa, udostępniania dokumentów, rozliczania delegacji, raportowania czasu pracy etc.

Osoby zatrudnione w firmie powinny się z takim regulaminem zapoznać, natomiast mało kto to robi. W efekcie pracownicy mogą zupełnie nieświadomie łamać wewnętrzne przepisy, jeśli nie mają do nich łatwego dostępu np. z poziomu urządzenia mobilnego.

Każdy z tych problemów działa jak kropla drążąca skałę, czyli stopniowo osłabia fundamenty przedsiębiorstwa. Nieefektywna komunikacja z pracownikami wprowadza chaos, pogarsza wydajność i skutkuje frustracją – stąd już tylko krok do jeszcze większego zagrożenia, jakim jest utrata najcenniejszych pracowników na rzecz konkurencji.

Jeśli dostrzegasz te problemy w Twojej firmie, to znak, że potrzebujesz narzędzia usprawniającego komunikację z pracownikami. Między innymi po to powstała aplikacja Blue Colibri App, oferująca szereg funkcji ułatwiających sprawne delegowanie zadań oraz utrzymywanie stałego, niezakłóconego kontaktu z zespołem. Sprawdź wszystkie rozwiązania dostępne zarówno w wersji BASIC, jak i PRO.